BURN-OUT

Een burn-out kan iedereen overkomen. Bij een burn-out wil je het liefst helemaal niets. Enkel rust omdat je op alle fronten ‘vol’ zit, in hoofd, lijf en hart. Een burn-out, letterlijk vertaald opgebrand, geeft het gevoel van totale uitputting zowel fysiek, mentaal en psychisch.

Een burn-out is geen erkende aandoening, maar de klachten doen denken aan een depressie. Er is echter sprake van een syndroom, het Emotional Exhaustion Syndrome genoemd. De diagnostiek ervan is lastig of wordt op een psychiatrisch spoor gezet. Vervolgens wordt medicatie of psychologische hulp voorgesteld. Voor de cliënt een lange weg.

Mensen met een burn-out hebben het gevoel constant oververmoeid te zijn. Aangezien een burn-out vaak volgt op een periode van extreme stress of zeer hoge werkdruk, is dit een logisch gevolg. Mensen die aan een burn-out lijden hebben de neiging om in periodes van extreme stress, zeer ingrijpende gebeurtenissen of gebeurtenissen die kort achter elkaar plaats hebben gevonden, zonder enige tijd van herstel juist door te gaan. Zonder aandacht aan zichzelf te besteden.

Tekentherapie blijkt een effectieve vorm van therapie te zijn voor mensen met een burn-out. In een traject van acht tot tien sessies behandelen we verschillende belangrijke thema’s zoals onder andere grenzen stellen, je energielevel (werken, rusten en slapen), hoe kom je weer in beweging, balans, evenwicht en harmonie vinden, hoe om te gaan met stress, waar krijg je energie van en vooral aandacht voor jezelf. Door middel van het inzetten van passende technieken.

Tegenwoordig vergoeden steeds meer werkgevers een burn-outtraject en ook zorgverzekeraars staan hier voor open. Overleg met je werkgever naar de mogelijkheden of controleer je polis. Wil je ervaren of tekentherapie jou kan helpen tijdens je burn-out? Geef je op via het contactformulier voor een intakesessie.

"Loslaten geeft ruimte, je hebt als je loslaat immers je handen weer vrij. Maar hoe doe je dat, loslaten? Loslaten is soms een te grote stap en niet altijd gelijk de oplossing. Soms voelt het beter om eerst te leren hoe je iets anders vast kunt houden, zodat je niet ineens met lege handen staat! Stap voor stap opweg naar..." Marjanne Klaver.